#8 Een paar heftige dagen achter de rug!

31 januari 2020 - Moskou, Rusland

Hay!

Zo, afgelopen dagen zijn best heftig geweest. Eerste 3 dagen van de chemo daar ging mam redelijk doorheen.. Erg moe en weinig energie maar so far so good. Helaas op de laatste dag van de chemo werd ze erg ziek, veel spugen en hield niets binnen. Ze kreeg extra anti misselijkheid medicatie maar evengoed bleef ze ziek.. Deze hele dag was af en aan spugen en niet lekker zijn.. heel sneu!  We hebben d'r in bed laten liggen en heeft heel veel geslapen. Smiddags leek het gelukkig weer iets beter te gaan, maar savonds kwam weer alles eruit.

De dag na de laatste chemo had mam een rustdag en die had ze echt wel nodig.. nog steeds niet echt fit dus weer een groot gedeelte van de dag geslapen, maar goed slaap is goed, lekker rusten! Ze krijgt nog wel steeds iedere dag infusen met maagbescherming/ electrolights/ anti misselijkheid, en steroids. Deze helpen je dan om weer een beetje op te knappen. Smiddags voelde mam zich inderdaad even beter en toen zijn we even haar kamer uit geweest. Hebben gezellig in de gemeenschappelijke ruimte gezeten en toen wilde ze toch weer een beetje eten, lekker een yoghurtje en een biscuitje en een klein stukje banaan.  Na ruim 2 uur zakte ze toch weer in dus hebben we haar naar haar kamer gebracht zodat ze kon gaan slapen.

29 Januari was de dag van de terugplaatsing van de stamcellen! Helaas was ze smorgens weer heel beroerd en kwam weer alles eruit. Maar goed,  vandaag dus de terug plaatsing. Alles werd klaar gemaakt en klaar gelegd, mam werd aangesloten op allerlei apparaten om je in de gaten te houden. Toen kwamen ze aan met een grote kan waar liquid nitrogen in zat, en daarin de zak met stamcellen die ze dus weer terug zouden plaatsen. Deze werd eerst door een machine gehaald om te zorgen dat het weer vloeibaar was.

Ze haalde 3 grote spuiten uit de zak met stamcellen en deze werden via de neckline ingespoten. Er stond een groepje dokters en een groepje verpleegsters omheen om te helpen en om te kijken of alles goed ging. Ook moest je de doctoren steeds vertellen wat je voelde en wat er gebeurde in je lijf. Mam zei steeds dat het mengsel erg koud voelde, en op een gegeven moment werd haar hartslag heel erg laag. Toen ben ik gestopt met filmen want ze reageerde opeens niet meer.. De doctoren gaven haar dan weer een dosis steroids die alles weer stabiel trokken en toen moest alleen het laatste kleine beetje stamcellen er nog in.

Vond het nogal scarry om te zien, maar niemand was in paniek.. Iedereen wist precies wat er moest gebeuren, ze waren net z'n geoliede machine. De dokter zag me geloof ik nogal verschrikt kijken want hij kwam naar me toe en zei joh geen paniek, niets aan de hand.. Dit is allemaal normaal! Gelukkig maar haha! Op zich waren ze erg snel klaar, wel hebben ze mam daarna nog een tijdje aan de machine laten liggen die je hartslag enzo meet, maar alles was prima. De rest van de dag heeft ze geslapen want het was allemaal nogal veel!

Om een uur of 5 hadden we een feestje. Dat is hier een soort traditie. De dag dat je je stamcellen terug ingespoten krijgt is als het ware Day Zero. Dat wordt gezien als de eerste dag van je nieuwe leven, je nieuwe start! We zaten met z'n alle in de gemeenschappelijke ruimt en de dokter kwam erbij staan, ook een aantal van de andere dokters en bijna alle verpleegsters stonde er. De dokter geeft helemaal een speech en dan krijg je een speldje van hem voor je nieuwe begin, ontzettend mooi.

Na zijn praatje is het dan traditie om 3 x wat vloeistof te gieten uit de kan met liquid nitrogen waar de zak met stamcellen in gezeten heeft. Dit voor goed geluk. Was allemaal heel bijzonder en emotioneel. Zo mooi eigenlijk wat ze hier kunnen doen voor patiënten met MS. Zonde dat het eigenlijk weinig gedaan wordt in andere landen.

Deze dag was lang en zwaar en na het feestje wilde mam graag weer naar bed. Gelukkig is ze niet meer ziek geweest! De dag na de stamcellen was weer een rustdag. Gelukkig toen ik smorgens aankwam voelde mam zich echt een heel stuk beter. Ze heeft behoorlijk gegeten en had lekker een bakkie thee voor haar gemaakt, knap je altijd van op haha.

Nu vandaag is ze begonnen met de isolatie, bijna alle spullen worden uit de kamer gehaald, je eigen kleren en koffer moeten er ook uit. Dan wordt je helemaal geschrobd met een spulletje en werd daarna de kamer helemaal uitgesopt. En helaas mocht ik er daarna ook niet meer in. De kamers worden nu iedere dag schoongemaakt, alles wordt gewassen en je moet alleen maar rusten, slapen en vooral aansterken. Met een paar dagen in isolatie is je immuunsysteem op zijn zwakst en daarom is de isolatie periode heel belangrijk.

Dus de aankomende dagen moet ik even gaan kijken wat ik ga doen, Heb voorlopig nog genoeg te zien hier in de stad.. Dus ik ga lekker de toerist uithangen haha!

Tot gauw, liefs van Mel!

Van reisblog naar fotoboek